Monday, March 3, 2008

Rahsia "Knuckles"

Baru-baru ni aku tengok drama bersiri CSI:Miami. Dalam satu episod tu, berlakula satu kecurian. Pencuri dalam kes tu tekan code safe box tu menggunakan "knuckles" dia. Knuckels ni adalah bahagian tgh2 jari yang boleh di lipat tu. Contohnya kat ibu jari, cuma ada dua ruas jari je kan? Bila dibengkok ibu jari tu, bahagian belah atas jari yang terbengkok tula dipanggil knuckles. Aku tak tau perkataan dalam bahasa melayunya apa.
Tapi, berbalik pada crite CSI tu tadi, pencuri tu tekan code safe box tu guna knuckles dia. So, orang CSI yang siasat tu pun cakapla, "Too bad for him (the thief), knuckles are like fingerprints. They are unique to each person." Allahuakbar. Lihatlah betapa besarnya kuasa Tuhan. Bukan saja cap jari kita berlainan antara satu sama lain, malah bentuk kulit pada knuckles kita pun lain antara satu sama lain. Kalau benda yang sehalus2 tu pun Allah berkuasa melakukannya, apatah lagi benda2 besar macam mengawal perjalanan matahari dan bulan dan sebagainya.
Aku teringat kata2 guru aku yang dia pernah berikan pada aku kata2 tu. Guru aku cakap, "Man arafa nafsahu faqad arafa rabbahu". Aku tau kata2 tu adalah kata2 hikmah dari seorang alim cuma aku tak tau sape. Benarlah seperti yang dikatakan oleh orang alim tu, "Siapa yang mengenali dirinya, maka dia akan mengenali Tuhannya" Bila kita kenal diri kita, kita lihat kejadian kita sendiri, memang kita akan sedar, kenal dan melihat sendiri kebesaran Tuhan. Allahuakbar. Amik contoh yang aku crite kat atas tu jela. Knuckles kita pun lain dan unik.
Teringat plak aku kat kata2 kawan aku yang kononnya kat knuckles ibu jari kita ni, ada huruf pangkal nama jodoh kita kat dunia ni. Mungkin ada betulnya kot?

No comments: